Blitz – beste toernooi

5 november 2023 - Police, Polen

Zaterdag was het Blitz toernooi. Dat betekende 9 rondes met korte bedenktijd, nl. 5 minuten plus 3 seconde per zet. Ik had goede hoop dat het weer een mooie dag zou worden, want tijdens het EK was de Blitz mijn eigen verrassing mijn beste toernooi. Ik begon met een remise tegen dezelfde tegenstander uit Polen de ik ook de eerste ronde van het Rapid had gehad. Ook deze keer werd het remise. De tweede wedstrijd verloor ik tegen een Pool. Ik kwam heel ver, maar met nog 1 seconde op de klok lukte het me niet meer om de juiste zet te vinden.

De derde ronde weer tegen een Pool, remise. De vierde ook remise tegen een Pool. Het leek wel of ik aan het Poolse kampioenschap meedeed in plaats van aan het WK. De vijfde ronde werd het dan echt een WK, want ik speelde tegen het meisje uit Taiwan. Deze won ik. Dus halverwege stond ik op 5 uit 5. Rondom het dammen gebeurde er van alles. Zo veelde de junioren meisjes een rondtoernooi van 13 wedstrijden dus die hadden flink het tempo erin en hoefde niet steeds te wachten tot de loting bekend was. Het tijdschema wanneer we moesten spelen veranderde 3 keer en de vierde keer lieten ze het hele schema maar los, waardoor het nog chaotischer werd dan het al was. De aspiranten mochten op een gegeven moment de zaal niet meer uit. De junioren jongens begonnen na een tijdje opeens eerder dan de rest wat weer resulteerde dat sommige junioren hun ronde al gespeeld hadden voordat wij begonnen. Kotom complete chaos. Gelukkig hoefde ik me allen te concentreren op mijn partij en waren de coaches er om in de gaten te houden wanneer ik moest spelen. En konden we in het Holland House terecht waar de ouders stoelen voor ons bezet hielden om te kunnen rusten/chillen en te eten en drinken. Dat was dus top geregeld. Maar goed, terug naar het toernooi. De zesde ronde speelde ik tegen een sterke Let. De zevende ronde wed een Hollands onderonsje met Chantal. We maakte er een spannende partij van. We kwamen beide op dam en met nog weinig seconde op de klok ging ik dreigen met 2 schijven van Chantal te slaan. Daar ging Chantal proberen wat aan te doen en dacht lang na. Daardoor had ze geen tijd meer over en won ik. Dus ook na 7 rondes stond ik op mijn gemiddelde. De achtste ronde speelde ik tegen het meisje uit Oekraïne waar ik in de 2 andere toernooien ook tegen gespeeld had. Zij is echt veel sterker dan ik en die verloor ik dus. Maar ik had nog steeds kans om op mijn gemiddelde te eindigen. In de laatste ronde speelde ik tegen Het meisje uit Litouwen waar ik ook in het gewone toernooi tegen had gespeeld. Toen won ik dus dat gaf goede hoop deze laatste ronde. En inderdaad won ik mijn partij. Zo eindigde ik met 9 punten uit 9 wedstrijden en kijk ik dik tevreden terug op dit toernooi.

Na het dammen was de dag nog lang niet voorbij. Eerst gingen we om een uur of 2 lunchen. Daarna was het natuurlijk tijd om nog even lekker het zwembad in te duiken. Na het zwemmen snel klaar maken voor de laatste afsluitende teambijeenkomst en de prijsuitreiking. We hadden 2 wereldkampioenen dus we ging 2 keer uit volle borst het Wilhelmus meezingen. Dat deden we zo goed dat de vice-voorzitter van de FMJD het idee opperde om volgend jaar een prijs uit te reiken voor de beste muzikale begeleiding, want ook de Polen zongen hun volkslied uit volle borst mee. Ook na de prijsuitreiking was de dag nog niet voorbij. Deze laatste avond gingen we het hotel uit om te eten bij de plaatselijke pizzeria. Met een groep van 37 mensen zat de zaak direct goed vol. Er was zelf aan apart zaaltje voor ons beschikbaar en de ouders en de coaches zetten we in de andere zaal. Zo werd het een hele gezellig avond en heb ik veel gekletst met de grote meiden Fleur en Marie. Dat was echt heel leuk. Rond een uur of 22:00 waren we terug in het hotel, maar deze avond was er geen vaste bedtijd, dus was het tijd om nog even te weervolven met een grote groep spelers. Rond middernacht lag ik dan eindelijk in mijn bedje.

Vandaag was het voeg dag, want de bus vertrok om 8:30 uur naar Nederland zodat we nog een beetje bijtijds thuis zijn. Ondanks dat ik laat naar bed was gegaan, wat ik gewoon om 7:00 uur wakker. Voor de laatste keer naar het ontbijt, snel de laatste dingen inpakken en toen verzamelen om naar de bus te gaan. Stipt half 9 vertrokken we.

Ik heb de afgelopen 12 dagen genoten en ook veel geleerd. Dank voor jullie support vanuit Nederland groetjes vanuit Duitsland (we zitten in de bus) en tot snel.

1. Opa Wim:
    5 november 2023
    Hartstikke leuk dat je zo'n mooi toernooi hebt gespeeld! Gefeliciteerd met je mooie rapid toernooi. Lijkt mij vreselijk moeilijk om te spelen. Ik zou waarschijnlijk alles verliezen en door de klok heen gaan.
    Fijne dag en geniet nog maar lekker na.
    En straks op school ook weer gewoon goed je best doen.

GEFELICITEERD
  2. Opa en oma:
    5 november 2023
    Goed gedaan hoor! nu nog even ??? de terugreis en dan is ook dit toernooi alweer voorbij.
    Je kunt tevreden zijn met je behaalde resultaten.
    Goede terugreis en de groeten aan mama.
  3. Oma Els:
    5 november 2023
    Wat een leuk toernooi! Ik heb hier ook kunnen meegenieten hoor. Tussen de buien door dan. En ook de sportmaatjes vroegen elke keer hoe je gespeeld had. Ik krijg nog weer een grote vuilniszak (van Roberto) met lege flesjes die ik voor je ga inleveren.
    Ik ben super, supertrots op je.
    Een hele goede reis terug en probeer nog een oogje dicht te doen als het lukt.
  4. Silvijn en Eveline:
    5 november 2023
    Wat een mooi toernooi en leuk dat via je verslagen mee te beleven Vivienne! Nu goede terugreis en lekker nagenieten! Groetjes Silvijn en Eveline