Het WK is begonnen

27 oktober 2023 - Police, Polen

Het WK is begonnen. Yeah! De dag begon met ontbijt. Dat is op zich prima, maar het is wel veel minder uitgebreid dan in Estland. Ze hebben wel elke dag broodjes en boterhammetjes. Er is vleeswaren en kaas, maar die kaas is echt heel anders dan de Nederlandse kaas. Het roerei is heel lekker 😊. Vanochtend lekker rustig aan gedaan en wat spelletjes gespeeld met mama.

Om 11:00 uur was de openingsceremonie. Die was lekker kort en krachtig. Het was ook wel grappig, want die Poolse vertegenwoordiger van Police kon geen Engels dus was er een tolk. En zodra die man een zin had gesproken, ging iedereen opeens applaudisseren en dan stond die tolk echt zo te kijken van stop nou, anders weet ik niet meer wat ik moet vertalen. Na de openingsceremonie was Nederland het eerste land dat een officiële WK foto mocht maken. Dus we konden lekker snel de veel te volle zaal uit. Er waren weer heel veel stoelen te weinig, zodat er allerlei mensen in de gangpaden e.d. moesten staan, maar wij waren ruim op tijd, zodat we de eerste drie rijen in beslag hadden genomen. Die 3 rijen kleurden helemaal oranje. Dat was echt cool. Na de opening heb ik nog even met Chantal en Gwen gespeeld en daarna was het alweer bijna lunchtijd. De lunch is de hoofdmaaltijd in Polen dus we krijgen elke dag warm eten tussen de middag. We hadden een soort kleine tortilla met veel groente erin en ook aardappels en een stukje vlees. We missen alleen wel heel erg de toetjes, want die hebben ze hier niet.

Na de lunch nog even chillen op de kamer en toen om kwart over 2 het Holland House in voor de teambijeenkomst. Na onze jell ging we naar de speelzaal, want we moesten daar om half 3 zijn, terwijl we om 3 uur pas gingen dammen. Waarom dat was, is ons nog steeds een raadsel, maar goed. We waren in elk geval ruim op tijd. En ik had al snel mijn plekje gevonden. Wouter kwam nog even langs en wenste succes. En toen mijn tegenstandster kwam hebben wij presentjes van ons land uitgewisseld. Ik heb hele leuke portemonneetjes van Holland om weg te geven en ik van mijn Poolse tegenstandster heb ik een setje met een soort magnetische paperclips gehad. Ik speelde een goede partij en dacht lang na, maar ik kwam helaas in een opsluiting terecht, waardoor ik aan het eind helemaal vast liep. Ik kijk met een goed gevoel terug op de partij en heb nu al zin in morgen. Dan speel ik tegen een meisje uit Oekraïne.

Er zijn hier ook een aantal deelnemers uit Chinees Taipei en een aantal daarvan lopen nog rond met een mondkapje op. Ik ben blij dat die dingen bij ons alleen weer in de kast liggen. Ook ’s avonds is het warm eten. De afgelopen dagen was het rijst en boekweit met een stoofprutje uh.... ik bedoel stoofpotje. Maar daar ben ik niet zo weg van. Vandaag hadden we gelukkig tortellinni met tomatensaus, maar er is ook steeds brood bij het buffet, dus ik heb vanavond mijn pot chocopasta meegenomen en naast tortellinni ook een broodje pasta gegeten 😊.

Na morgen verhuizen we naar een andere zaal en daarom spelen we zondag pas om 15:00 uur. Maandag hebben we de eerste dag met een dubbele ronde, dan dinsdag 1 ronde, woensdag weer 2 rondes op een dag en donderdag de laatste dag van het WK. De ochtendronde begint om 9:00 uur en de middagronde dus altijd om 15:00 uur. Dus iedereen die thuis voor mij zit te duimen, weet nu hoe laat die dat voor mij moet doen 😊.