Het EK is begonnen!

1 augustus 2023 - Tallinn, Estland

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. Het EK ging van start. Na een goede nachtrust zaten we weer lekker op tijd aan het ontbijt. Na het ontbijt was het rusten, een wandelingetje en wachten tot de opening begon. De opening was een hele ervaring, alleen verstond ik er niet veel van want ze praten in het Estisch, Engels en Frans. Wel werd er uitgebreid aandacht besteed aan een man van 90 die zich al jarenlang in Estland in zet voor jeugddammen. En werd er verteld dat er een prijs voor de mooiste combinatie tijdens het toernooi is en die wordt genoemd naar die beste man met een hele moeilijke naam. Verder krengen wij een damboek, tas en waterfles van de organisatie. Dat was super leuk.

Tijdens de opening werd ook duidelijk dat er bij de welpenmeisjes maar 14 deelnemers zijn en dat betekent dat wij maar 7 rondes i.p.v. 9 rondes gaan spelen dus dat is wel heel erg jammer. Ook werd de loting eind van de ochtend bekend. Ik mocht tegen en Pools meisje spelen. Na de openingsceremonie was het tijd voor de lunch en na nog tot rust komen, werden de ouders aan het werk gezet om het Holland House te maken. En ze hebben echt een prachtige voor ons gemaakt.

Om half 3 hadden we nog een teammeeting en sloten we weer af met onze TeamNL jel: Elke Zet Controle. Dus de sfeer zit er goed in en iedereen was er klaar voor. Ik speelde een hele lange partij en kwam de opening die ik nog nooit gespeeld had goed door. Door een klein foutje kwam ik een schijf achter. Ik vocht nog door, maar uiteindelijk verloor ik. Mama vertelde me na afloop dat dit meisje vorig jaar een medaille gewonnen had de EK toernooien, maar zo sterk vond ik haar eigenlijk helemaal niet 😊.

Nu lekker eten en uitrusten en dan morgenochtend vroeg om 9:00 uur de tweede ronde morgen tegen Polina Puumann uit Estland.